2017-11-02 10:03:35

Terenska nastava - Rimac automobili d.o.o.

            "Ako je neka tehnologija dovoljno napredna, ne može se razaznati je li je riječ o tehnologiji ili magiji." Tako je Arthur C. Clarke opisao tehnologiju i koliko ona može biti napredna, a upravo to su vidjeli učenici Srednje škole Glina na terenskoj nastavi u Zagrebu,  u Svetoj Nedelji, gdje su prisustvovali magiji koju je proizveo Mate Rimac.

     

      Ovaj izlet, koji je u sklopu projekta koji financira Rotary Club Global Grant, pokazatelj je izvrsnosti naših ljudi… Rimac automobili je tvrtka koja se bavi prvenstveno razvojem tehnologije, baterijskih paketa i korisničkog sučelja u automobilu. Tehnologiju prodaju drugim tvrtkama.

      Automobili služe za demonstraciju onoga što mogu napraviti i koju tehnologiju mogu razviti. Concept_one je sportski električni automobil marke Rimac. Snaga motora je 1088 konjskih snaga. Automobil sadrži četiri motora od kojih svaki motor pokreće svaki kotač, ta tehnologija omogućuje nekoliko pute veću stabilnost pri velikim brzinama i u zavoju. Prednja dva kotača imaju dva motora koja teže 90 kilograma te imaju snagu od 500 kw, dok zadnja dva imaju dva motora koja teže 100 kilograma te su nešto jači od prednjih. Cijena Concept_one – a je oko 1 000 000€.

      Prva postaja bila je tvornica električnih bicikala pod nazivom Greyp (Greyp g12, Greyp g12s). Bicikli koje možemo sami voziti, pedalirati ili jednostavno dodavati gas kako bi put bio lakši. Bicikl koji može postići 75km/h sa svoja tri načina vožnje (street , eco i power) napunjen je za samo 80 minuta te u tom opsegu možete proći 120 km. Impresivno! Jedina mana mu je cijena koja je oko 10 000€…

      Druga postaja bila je zapravo ulazna zgrada koja je u svom luksuznom ambijentu sadržavala i Concept_one! Direktor Mate Rimac išao je u školu za mehatroničara i tijekom četvrtog razreda je odlučio napraviti rukavicu što je bilo drugačije od ostalih interesnih sfera učenika te se to profesorima izrazito svidjelo. Sa rukavicom je bio na raznim natjecanjima po Zagrebu u Hrvatskoj.

       

                 Funkcija rukavice je zapravo da zamijeni tipkovnicu i miš na računalu. Nakon toga slijedio je njegov drugi izum, točnije, sustav pomičnih retrovizora. Tijekom vožnje automobilom retrovizori se pomiču na način da uklanjaju mrtvi kut. Tu tehnologiju je on zaštitio i patentirao. Novcem od izuma kupio je zeleni BMW E30. Taj automobil je prenamijenio u električni automobil koji je radio gotovo godinu dana. Taj automobil i dan danas drži službeni Guinnessov rekord za najbrži električni automobil koji razvije brzinu od 100km/h za 3.3 sekunde. Nakon što se sve to odvilo i koliko je uspješna bila konverzija odlučio je osnovati tvrtku te su zajedno napravili Concept_one.

          Treća postaja bila je izrada šasije i „oklopa“ automobila. Na šasiji ima oko 200 cijevi koje su od materijala „krom moliten“ ili laički konstruktivni čelik koji je teško dostupan u europi (40€/m) te na sebi ima preko 1000 varova. Šasija se zavaruje na specijalnim stolovima za zavarivanje koje omogućuje stopostotnu preciznost. Glavni varioc objasnio nam je kako samo on zavaruje tu šasiju jer je vrlo kompleksno te je potreban posebni tečaj kako bi dobili u ruke tako jedan važan posao.

        Četvrta postaja je bila posvećena karbonu. Od njega se radi oklop bicikla, cijela karoserija automobila te interijer. Karbon odlikuje izvrsna čvrstoća upravo zbog njegovog fizikalnog i kemijskog sastava. Peta postaja bila je proizvodnja baterijskih paketa koji su prilična tajna. U automobilu se nalaze dva snopa baterija, jedan se nalazi između vozača dok se drugi paket baterija nalazi u stražnjem dijelu automobila. Svi baterijski paketi idu na testiranje prije uporabe. U paketu ima oko 7000 ćelija. Automobil se može voziti oko 300-350 km. Punjenje traje oko 1 h na punionici predviđenoj za električna vozila dok se na trofaznoj puni nekih 8 h. Najsporije je na kućnoj utičnici gdje punjenje traje otprilike 24 sata.

          Zadnja postaja je bila završno sastavljanja svih tih napravljenih dijelova. Na našu žalost tog trenutka je sastavljeni automobil bio na testiranju. Karoserija kada se napravi, zajedno sa šasijom dolazi na tu zadnju stanicu i tada se radi tzv. pripasivanje. Karoserija se fiksira na šasiju kako bi se ustanovilo da svaki dio paše na svoje mjesto. Sljedeće je postavljanje različitih komponenata. Da bi se cijeli automobil sastavi potrebno je oko 6 mjeseci. Toliko dugo se radi zbog toga što je to jedan od najkompliciranijih automobila koji se proizvodi na svijetu, još k tome se sve izrađuje ručno. Svaki automobil ide po narudžbi. Svaki kupac može odrediti unutrašnjost te boju koju god želi.

          Rimac automobili su prvenstveno tehnološka tvrtka stoga najviše potražuje visoku stručnu spremu (FER, FSB). Trenutno imaju zaposlenih 250 ljudi no raspisan je natječaj još 100 radnih mjesta, stoga požurite!

Dominik Karaula, 4.a

 


Srednja škola Glina